Kenyataan Ustaz Nik Abduh : Satu Respon
5:06 AM | Author: ustaz sallehen mukhyi
Saya telah meneliti tulisan yang telah dibuat oleh Us. Nik Abduh dalam blognya. Bagi saya soal syor kerajaan Perpaduan yang telah dikemukakan oleh Dato Seri Tuan Guru hj. Abd. Hadi Awang adalah sekadar pandangan sebagai seorang Presiden. Sebagai ahli kita ada hak untuk menuntut penjelasan dan kefahaman terhadap maksud sebenar kerajaan Perpaduan. Namun, sekiranya sebagai ahli kita sukar menerima maklumat yang tepat atau memahami maklumat maka kita tidak perlu gusar sebab kita ada Majlis Syura Ulama’ yang berperanan untuk mengawal dan memastikan dasar dan Perjalanan parti sentiasa berada di track yang diredhai oleh Allah. Bersangka baiklah pada semua kepimpinan ulama’ kita.

Adapun soal DS Tn. Guru Hj. Abd. Hadi menarik balik pandangannya, itu juga adalah hal yang biasa dan tidak akan mencacatkan kredibiliti sebagai Presiden. Nabi Muhammad juga pernah menarik balik pandangannya dalam beberapa perkara. Semasa perang Badar, nabi menarik balik pandangannya untuk berperang ditempat sebelum perigi Badar. Baginda juga pernah menarik balik pandangannya untuk berperang uhud dalam kota Madinah. Yang pasti, Kerajaan Perpaduan memerlukan forum dan analisa yang panjang dan perlu dihadham kefahamannya oleh ahli.

Namun yang lebih penting untuk diberi perhatian yang serius adalah pendedahan Us. Nik Abduh tentang adanya elemen “Melagakan” antara dua kepimpinan tertinggi parti. Bagi saya ini bukan suatu hal yang mudah dan ringan tetapi perlu dipandang serius oleh kepimpinan tertinggi. Sama ada benar atau tidak, pertemuan meja bulat perlu diadakan oleh semua yang terlibat. Penjernihan semula perlu dilakukan semua pihak kembali kepada asas perjuangan yang kita garap dan bina selama ini.
This entry was posted on 5:06 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: